Tens la joia amagada a les muntanyes i als rius, tens la pau de les estrelles i el silenci del sol.
Els ocells que tu empares m'ho han dit...

dimecres, 4 de març del 2015

Quina emoció, anem de colònies!

Article de www.e-colonies.cat


Les colònies "són una meravellosa oportunitat per a identificar i aprendre a regular un munt d’emocions", diu l'escriptora Júlia Prunés, qui afegeix que, "en un entorn tan emotiu, l'aprenentatge està assegurat".
 

És fantàstic anar de colònies! És tan emocionant! Passar una nit, o més, fora de casa és tota una experiència que ens enriqueix i ens fa més grans!
Separar-nos de la família uns dies i sortir de la nostra zona de confort ens fa més autònoms i responsables i ens permet descobrir habilitats que desconeixíem. Així és, també, com desenvolupem l’autoestima i l’autonomia emocional tan importants per sentir-se bé amb un mateix i amb els altres.

La convivència ens permet reforçar vincles entre els infants i entre infants i educadors (mestres, caps, monitors/es), gaudir del treball en equip i aprendre a resoldre conflictes des del respecte, l’empatia i l’assertivitat.

També són una meravellosa oportunitat per a identificar i aprendre a regular un munt d’emocions; fins i tot, abans de marxar. Il·lusió, eufòria, curiositat, angoixa, por, enyorança, còlera, alegria, satisfacció, vergonya, frustració... emocions de tot tipus que formen part de la nostra vida i que ens cal saber gestionar.

Tot plegat fa de les colònies un recurs molt potent per a treballar l’Educació Emocional, tant a l’escola com en el lleure infantil i juvenil. Un procés en què la implicació de la família és també fonamental; per exemple, ensenyant-los a preparar-se la motxilla tots sols i així ser més autònoms o també, quan cal, ajudar-los a superar les pors que els angoixen i que a vegades els poden portar a no voler anar de colònies.
 
 


En guardo molts bons records, de quan jo anava de colònies! I és que, quan les experiències s’acompanyen d’emoció, el record queda fixat. L’aprenentatge és molt més efectiu quan hi ha emoció; i, en un entorn tan emotiu com ho són les colònies, està assegurat!

 
 
 
 
 
 
Júlia Prunés publicarà la primavera del 2015 el quart conte de la Berta (Ed. Omniabooks). Sota el títol “Quina emoció! La Berta se’n va de colònies”, l'obra aprofundirà en la identificació i la regulació emocionals al voltant d’unes colònies. La publicació es farà realitat gràcies a una campanya de micromecenatge a través de Verkami.

dimarts, 3 de març del 2015

L'Escola Pia de Catalunya i la classe de religió



Comunicat que ens arriba des de la web d'Escola Pia

1. L'Escola Pia de Catalunya és una institució que des de sempre ha valorat i ha donat importància a l'educació del fet religiós, en tant que element inherent a tot ésser humà, independentment de les creences personals.
2. Dimecres dia 25 de febrer, va sortir publicat al B.O.E. el nou «Currículo de la enseñanza de Religión Católica de la Educación Primaria y de la Educación Secundaria» i el de Batxillerat.
3. Ja fa anys que l'Escola Pia de Catalunya ha fet opció per l'ensenyament del fet religiós des d'un enfocament no confessional, aportant als alumnes les eines necessàries per comprendre què és el fet religiós, de quina diversitat està conformat i de quina manera es pot viure des de la llibertat i el respecte.
4. Aquesta opció ens permet:
  • Ser inclusius, evitant separar els alumnes en funció de les seves preferències religioses o les de les seves famílies.
  • Educar en el pluralisme, promovent el diàleg entre les diverses creences i no creences, en un marc de convivència.
  • Afavorir la motivació dels alumnes en relació a una matèria que fàcilment es pot viure com a realitat allunyada, quan no negativa.
  • Empoderar els alumnes davant el fet religiós per tal que s'hi relacionin des de l'esperit crític, evitant tota mena d'integrismes (creients i no creients).
  • Capacitar els alumnes perquè puguin donar raó de la seva opció davant el fet religiós.
5. L'experiència d'aquests anys de treball ha estat molt positiva i valorada tant pels alumnes com per les famílies i els educadors. La nostra voluntat és seguir amb aquesta opció, sense tancar-nos a millorar-la sempre que sigui per motius educatius i que ajudin els alumnes a ser ciutadans lliures, autònoms i responsables.
6. Amb caire voluntari i fora de l'horari lectiu, l'escola ofereix als alumnes i a les famílies, espais de reflexió i celebració, entesos com un camí d'amistat que ajudi, els qui en formen part, a créixer com a persones obertes i compromeses amb els altres i amb el món, tot reflexionant sobre la vida a partir dels valors de l'Evangeli, treballant per la construcció d'un món més just seguint la proposta i el projecte de Jesús.